‘De gezonde kantine is een succes.’ Die stelling durft voorzitter Bas Anneveld wel aan. Sinds zijn club, KV Emmeloord, een aanzienlijk deel van het aanbod gezonder heeft gemaakt, is de kantineomzet met twintig procent gestegen. ‘En van de leden krijg ik louter positieve reacties.’
De korfbalvereniging uit Emmeloord reageerde als een van de eerste clubs in de Noordoostpolder op het voorstel om mee te denken over de vraag hoe je het aanbod van producten in je kantine gezonder kunt maken. Dat voorstel kwam van Kenny Kersjes, teamfitcoach van Sportservice Flevoland, en Bart Maljers, JOGG-regisseur van Carrefour. JOGG staat voor ‘gezonde jeugd en een gezonde toekomst’. Het initiatief van de overheid om school- en sportkantines gezonder te maken richt zich in hoofdzaak op jongeren, maar volwassen hebben natuurlijk ook baat bij een gezonder productaanbod.
Gedragsverandering
Het duo Kersjes-Maljers helpt sportverenigingen bij hun zoektocht naar een gezonde sportomgeving. ‘Communicatie en presentatie zijn daarbij belangrijk’, weet Kenny Kersjes. ‘We werken samen met het Voedingscentrum en communicatiedeskundigen: hoe kun je mensen het best verleiden en prikkelen om gezondere keuzes te maken?’ De twee beseffen, dat ze in de polder en de provincie nog maar aan het begin van een mooie ontwikkeling staan. Het programma loopt nog maar dik twee jaar en er staat zeven jaar voor een gedragsverandering. Kersjes: ‘Die verandering ondersteunen wij.’
Wie weet hoeveel suikerklontjes er zitten in een flesje AA Drink, een energiedrankje? En hoeveel in een klein zakje Haribo-snoep? De antwoorden: 8 suikerklontjes in een flesje energiedrank, 12(!) in een iets groter flesje en 9 in een zakje snoep. Nu is het zo, dat een sportkantine heus niet alle minder gezonde producten (denk aan bier, patat en frikandellen) in de ban moet doen. Maljers: ‘Wij willen bijdragen aan bewustwording en helpen die gezondere keuzes te maken.’ Bas Anneveld: ‘Een biertje is lekker, maar de trend van een gezondere levensstijl past helemaal in deze tijd.’
Niet te trappelen
De voetbalclubs uit de polder, die zonder uitzondering over een eigen kantine beschikken, stonden in eerste instantie niet te trappelen om mee te doen. Toch zijn er nu veel clubs, die in de ontwikkelingen meegaan. Zo proberen onder meer SC Espel, FC Kraggenburg, vv Nagele en SC Emmeloord uit of een gezonder aanbod in hun kantine aanslaat. Kersjes: ‘We zijn met een doorontwikkeling bezig om te zorgen dat mensen ook echt voor de gezondere producten kiezen. Het moet zo gemakkelijk mogelijk zijn om die keuze te maken.’
Om het predicaat ‘gezonde kantine’ te mogen dragen, dient ongeveer een derde van het aanbod gezond te zijn. Voorbeelden van gezondere producten zijn water met een smaakje, popcorn, fruit, een broodje gezond en smoothies. Die verandering is nodig, want in de Noordoostpolder heeft één op de zeven kinderen (ernstig) overgewicht. Het percentage voor volwassenen ligt iets hoger. Bart Maljers: ‘Als we niks doen, kampt meer dan de helft van de bevolking in 2050 met overgewicht.’ Gelukkig vinden veel mensen een gezonde vereniging en een gezonde jeugd belangrijk.
Een blijvertje
Tussen bewustwording en daadwerkelijke gedragsverandering zit echter een wereld van verschil. Een goede samenwerking tussen projectleider Kersjes, regisseur Maljers en de sportclubs is daarom van wezenlijk belang. Dat een gezonde sportkantine succesvol kan zijn, bewijst KV Emmeloord. ‘Vorig jaar draaiden we een recordomzet’, zegt voorzitter Anneveld. Het aanbod in de kantine bevat minsten 30 procent gezonde keuzes. ‘De omslag op de club is goed merkbaar. Ja, ik denk dat dit een blijvertje is. Waarom niet?’
Voor informatie: bel of mail Bart Maljers. Telefoon: 06-53246892. E-mail: bart.maljers@carrefour.nu.
Harry de Ridder