Douwe Douma heeft het geflikt. De motorcoureur uit Nagele staat volgende maand aan de start van de FIM MiniGP Wereldfinale in Valencia. ‘Het wordt een groot avontuur’, weet het 14-jarige talent. De kans bestaat, dat hij volgend jaar nog vaker zijn kunsten vertoont in Spanje, het ‘beloofde land’ voor motorcoureurs.
Het was hét grote doel dit jaar: racen met de 44 grootste racetalenten uit 22 landen in de categorie 10 tot en met 14 jaar. Voor Douwe Douma is het seizoen al meer dan geslaagd, ondanks dat concurrent Casper Pennings na tien races, verdeeld over vijf wedstrijddagen, de sterkste was in de FIM Mini GP Netherlands Series. De poldercoureur voerde na zes races de ranglijst aan, maar zag zijn grote rivaal daarna langszij komen. Vier derde plaatsen waren net niet voldoende om er met de eindzege vandoor te gaan.
Regenspecialist
Niet dat het hem wat boeit. ‘Ik baal er niet van, ik heb mijn doel gehaald. Dat is het belangrijkste’, klinkt het zakelijk. In Spa en Assen, de voorlaatste en laatste wedstrijddag, leverde Douwe Douma mooie gevechten met de concurrenten, maar zijn beste resultaten boekte hij in de stromende regen. Dat was het geval in Veldhoven en tijdens de tweede wedstrijd in Assen. De stoïcijnse coureur ontpopte zich tot een ware regenspecialist. ‘Ik vind regen wel lekker. Blijkbaar heb ik onder zulke omstandigheden meer vertrouwen dan de anderen.’
Douwe Douma was op een natte baan niet íetsje sneller dan de rest van het veld, nee, hij was per ronde vele seconden sneller. ‘Hij heeft er echt gevoel bij’, aldus moeder Evelien over haar zoon. Dat was niet vanaf het begin zo. ‘Maar ik begon steeds meer te wennen aan racen in de regen en op deze motor ging het opeens goed’, zegt het racetalent, dat dit seizoen op een veel snellere motor reed dan vorig seizoen. Hij zit sowieso comfortabeler op een motor dan voorheen, zien zijn ouders, die hun zoon elk raceweekend begeleiden. ‘Douwe durft meer te gooien en te smijten met de motor.’
Prestatiedruk
Toch zijn er altijd verbeterpunten. Vader Nolke en moeder Evelien zien hun zoon bijna wekelijks op de motor aan het werk. Ze merken, dat hun zoon soms moeite heeft met prestatiedruk en denken dat dit de oorzaak zou kunnen zijn van de wat mindere prestaties in de laatste races. ‘Anderen zeiden het ook: Douwe is Douwe niet. Je zag het aan zijn houding op de motor. Het hoort er allemaal bij.’ Dat de motor niet helemaal top was, deed de zaak ook geen goed. Desondanks is Douwe Douma weer een stuk wijzer en beter geworden, ook al omdat hij op verschillende motoren racet.
Daar is goed over nagedacht. Douwe moet op elke motor zo kunnen wegrijden, snel gevoel hebben bij zo’n racemonster. Het drietal is ervan overtuigd, dat dit beleid Douwe gaat helpen. Meedoen aan wedstrijden in juni in het Spaanse Cartagena was een bewuste keuze: racen op een grotere motor op een grote baan, met veel strijd. Dat is er in Nederland vaak niet bij. De jonge coureur vond het meer dan leerzaam. Hij stapte op de voor hem onbekende motor en reed erop weg alsof hij er al tig kilometer op had gereden. ‘Het was geweldig’, zegt Douwe, die de tweede racedag aan zich voorbij moest laten gaan vanwege een polsblessure.
Fabrieksmotor
Op 12 november is het zo ver: dan is de vrije training voor de wedstrijd waarnaar Douwe Douma lang heeft uitgekeken. De FIM MiniGP Wereldfinale moet het hoogtepunt van 2024 worden. Douwe zelf houdt zich op de vlakte (‘Het niveau in veel andere landen is hoger dan in Nederland’), maar zijn ouders zijn iets optimistischer. ‘Als Douwe ontspannen is, dan is hij sneller dan Casper Pennings’, is moeder Evelien van mening. Alle coureurs rijden in Valencia op een voor hun onbekende standaard fabrieksmotor. Daarom gaat zijn vader ervan uit, dat Douwe er voordeel van heeft dat hij uit de voeten kan op verschillende motoren.
Misschien kan de familie Douma een regendansje doen om de weergoden gunstig te stemmen voor de races. Het wil daar half november nog wel eens spoken. Wie weet kan Douwe Douma een goed resultaat neerzetten. In ieder geval kan hij weer ervaring opdoen in Spanje, in aanloop naar 2025. Want de familie heeft snode plannen. Douwe Douma wil gaan meedoen in de Promo3-klasse, die in Spanje wordt verreden. Meer tegenstand, meer strijd, snel leren. Dat is de gedachte. Het wordt een logistieke uitdaging, maar de drie stralen vastberadenheid uit. Spain, here we come!
Harry de Ridder